سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز

قسمتی از متن پایان نامه :

) اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد

در دنیای به شدت پیچیده و سخت رقابتی آگاهی از عملکرد تمامی جنبه­های یک سازمان برای تصمیم گیری مدیران حیاتی می­باشد. برای دستبایی به این آگاهی بایستی عملکرد­ها به درستی اندازه­گیری شده و به صورت قابل درکی اظهار شوند. این اندازه­ها علاوه بر اینکه بایستی در راستای ماموریت و چشم انداز سازمان باشند بایستی تمامی جنبه­های عملکرد سازمان را نیز پوشش دهند و تنها بر روی جنبه­های مالی و اهداف کوتاه مدت تمرکز ننمایند(عبدالهی،1386).

بهبود مستمر عملکرد سازمان‌ها، نیروی عظیم هم‌افزایی (Synergy) ایجاد می کند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی گردد. دولت‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات جلو برنده‌ای را در این مورد اعمال می‌کنند. بدون مطالعه و کسب آگاهی از اندازه پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش‌های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از اندازه اجرای سیاست‌های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد گردید. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست.

لرد کلوین فیزیک‌دان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه‌گیری می‌گوید: “هرگاه توانستیم آن چیز که درمورد آن صحبت می‌کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام اظهار نماییم می‌توانیم ادعا کنیم درمورد موضوع مورد بحث چیزهایی می‌دانیم، اگر این طور نباشد آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هیچگاه به مرحله بلوغ نخواهد رسید”.

علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور می باشد. هرچه را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم نمی‌توانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکان‌پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، عملکرد می باشد و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری می باشد و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌‌باشد.

همچنین صاحب‌نظران و محققین عقیده دارند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی می باشد و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، مشکل می باشد. ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می گردد و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی می باشد.

در عصر اقتصاد صنعتی معیار­های مالی شاخص­های خوبی برای سنجش موفقیت سازمان­ها بودند، زیرا که مزیت­های رقابتی آن عصر اکثراً بر کاهش بهای تمام شده ناشی از صرفه مقیاس و تولید انبوه بوده اما در آستانه قرن بیست و یکم، اتکای سازمان به شاخص­های مالی برای ارزیابی عملکرد نارسایی این شاخص­ها و ضرورت ارزیابی عملکرد را به شکلی جامع را بیش از پیش نمایان نمود:

– در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش، فعالیت­های ارزش آفرین سازمان­ها فقط متکی به دارایی مشهود آنها نیست.

– شاخص­های مالی در زمینه­هایی که قادر به ارزیابی آنها هستند، نشان دهنده رویداد­های تاریخی و گذشته­اند.

– ارزیابی عملکرد مبتنی بر شاخص­های مالی، وزن بیش از حدی به سود، زیان کوتاه مدت سازمان داده و عوامل موثر بر ارقام سود را عمده جلوه می­دهد. در این راستا همه اقدامات مربوط به کاهش هزینه و افزایش درآمد­ها را مثبت ارزیابی می­کنند، در حالی که بسیاری از کاهش­هزینه­ها مانند برنامه­های آموزشی کارکنان، توقف فعالیت­های پژوهش و توسعه اگر چه سود شرکت را افزایش می­دهد، اما موجب از دست دادن جایگاه رقابتی شرکت شده و سود بلند مدت آن را به مخاطره می­اندازد.

– صورت­های مالی سنتی حتی در سطوح بسیار پیشرفته خود فقط قادر به انعکاس عملکرد واحد­ها و بخش­های مختلف یک سازمان­اند و قادر به انعکاس اثرات ناشی از همکاری­های بین واحد­های مختلف وظیفه­ای نیستند(کاپلان و نورتون،1387: 12-13).

در نتیجه نیاز به ضرورت ارزیابی عملکرد جامع در تمامی ابعاد سازمان احساس می­گردد.

در ارتباط با ارزیابی عملکرد تعاریف­های مختلفی ارائه گردیده می باشد که به چند مورد تصریح می­گردد:

  1. ارزیاب عملکرد فرآیندی می باشد که توسط آن یک مدیر رفتار کاری کارکنان را با اندازه گیری و مقایسه با استاندارد­های از قبل تعیین شده ارزیشیابی می­کند نتایج را ثبت می­کند و نتایج را به کارکنان ابلاغ می­کند.
  2. ارزیابی عملکرد فرآیندی می باشد در چارچوب اصول و مفاهیم علمی مدیریت، در جهت تحقق اهداف و وظایف سازمانی و در قالب برنامه­های اجرایی، که به وسیله آن کار کارکنان در فواصل معین و به گونه رسمی در سازمان مورد مطالعه و سنجش قرار می­گیرد و کارکنان را از بازخورد نتایج مثبت و یا منفی عملکرد شخصی خودآگاه می­کند.

3. ارزیابی عملکرد عبارت می باشد از سنجش سیستماتیک و منظم کار افراد در ارتباط با نحوه انجام وظیفه آنها در مشاغل محوله و تعیین پتانسیل موجود در آنها جهت رشد و بهبود

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-5-1- هدف اصلی پژوهش

هدف اصلی پژوهش: مطالعه اندازه موفقیت مدل تعالی در بهبود عناصر تشکیل دهنده­ی این مدل در شرکت بهره­برداری نفت و گاز گچساران می­باشد.

1-5-2- اهداف فرعی

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بر بهبود نتایج کلیدی عملکرد در سازمان

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بر بهبود نتایج کارکنان در شرکت نفت وگاز گچساران

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM برمنجر به بهبو نتایج مشتری در شرکت نفت وگاز گچساران

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بربهبود نتایج جامعه در شرکت نفت وگاز گچساران

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بر بهبود فرایند­ها در شرکت نفت وگاز گچساران

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بر بهبود استراتژی و خط مشی در شرکت نفت وگاز گچساران

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بر بهبود کارکنان در شرکت نفت وگاز گچساران

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بر بهبود شرکای تجاری و منابع در شرکت نفت وگاز گچساران

ارزیابی تاثیر پیاده سازی مدل EFQM بر  بهبود رهبری در شرکت نفت وگاز گچساران

1-5-3- هدف کاربردی

هدف کابردی پژوهش خودارزیابی در شرکت نفت وگاز گچساران می­باشد.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز  با فرمت ورد