مطالعه توانمندی های گردشگری گل و گیاه و تاثیر آن بر جذب گردشگر در شرق استان گیلان

قسمتی از متن پایان نامه :

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی، بازدید از جاذبه ها، فعالیت ها، مراسم فرهنگی ای می باشد که عوامل عمده انگیزشی برای سفر هستند. این نوع گردشگری شامل زیر بخش هایی مانند گردشگری میراث، گردشگری هنری و گردشگری بومی می باشد. ریچارد (۱۹۹۶) در پژوهشی که برای اتلس انجام داد، دو تعریف از گردشگری فرهنگی ارائه می‎دهد:

تعریف فنی: هرگونه حرکت بشر به سمت جاذبه های فرهنگی ویژه مانند موزه ها، سایت های میراث، اجراهای هنری و جشنواره ها که در بیرون از محیط معمول زندگی اش قرار دارند.

تعریف مفهومی: حرکت بشر به سمت جلوه های فرهنگی ای در بیرون از محیط معمول زندگی اش قرار دارند. هدف از این حرکت کسب اطلاعات و تجارب جدید برای ارضای نیاز های فرهنگی می باشد.

با این حال، در این تعاریف، از فرهنگ به عنوان شیوه زندگی مردم نام برئه نشده می باشد. از این رو، ریچاردز (2001) بعد ها تعریف جامع تری از گردشگری فرهنگی ارائه داد:

گردشگری فرهنگی صرفا مصرف محصولات فرهنگی گذشته نیست، بلکه مصرف فرهنگ معاصر یا شیوه زندگی یک اجتماع یا یک منطقه می باشد. پس، گردشگری فرهنگی هم، گردشگری میراث (مرتبط با اشیاء و از گذشته)، و هم گردشگری هنری (مرتبط با تولیدات فرهنگی معاصر) می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ریچاردز ادامه می دهد که گردشگری فرهنگی تنها مصرف منفعل، یعنی نگریستن صرف به سایت های تاریخی، مجموعه های موجود در موزه ها، نقاشی ها و نمایش های تئاتر نیست. روز به روز بر شما گردشگران علاقه مند به گردشگری خلاق افزوده می گردد. در جریان این نوع از گردشگری، فرد در فعالیت های فرهنگی ای زیرا نقاشی، عکاسی، صنایع دستی، رقص و آشپزی شرکت می کند. اکنون بر اقتصاد تجربه نیز تاکید فراوانی می گردد. با این اوصاف اسمیت (2009) تعریف زیر را از گردشگری فرهنگی ارائه می دهد:

تماس منفعل، فعال و تعاملی بازدید کننده با فرهنگ ها و جوامع می باشد که از طریق آن، فرد می تواند تجارب جدیدی را با ماهیت آموزشی، خلاقانه و یا سرگرم کننده کسب کند.

مطابق با گفته های تعدادی از صاحب نظران، هرچند فرهنگ می تواند یکی از عوامل انگیزشی برای بسیاری از گردشگران به اصطلاح فرهنگی باشد اما لزوما هدف اولیه و اساسی آنها از سفر نیست. مک کرچر و دو کروس (2002) از پنج نوع گردشگری فرهنگی نام می برند:

_ گردشگری فرهنگی هدفمند: که فرهنگ انگیزه اصلی آنهاست، به دنبال کسب تجارب ژرف فرهنگی می‎باشند.

_بازدید کنندگان از مکان های دیدنی: که به علت های فرهنگی سفر می کنند، تجارب شان سطحی تر می باشد.

_ گردشگران فرهنگی خوش اقبال: که فرهنگ منبع انگیزشی اولیه برای آنها نیست. خود را به گونه اتفاقی در میان تجارب فرهنگی ژرفی می یابند.

_ گردشگران فرهنگی کم علاقه: فرهنگ را منبع انگیزشی ضعیفی برای سفر خود می دانند و تجارب شان سطحی می باشد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

پژوهش فوق پاسخگوی سوالات زیر خواهد بود:

– توانمندی های گردشگری گل و گیاه در توسعه گردشگری منطقه شرق گیلان کدامند؟

– آیا امکانات موجود در منطقه شرق گیلان می تواند پاسخگوی نیازها و خواسته های گردشگران باشد؟

– آیا اطلاع رسانی مناسب در خصوص توانمندی های گردشگری گل و گیاه منطقه شرق گیلان می تواند در تغییر توجه گردشگران به ان منطقه موثر و کارا باشد

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه