مطالعه جاذبه­های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری استان قزوین

قسمتی از متن پایان نامه :

سازمان جهانی گردشگری جهانگردی را این­گونه تعریف می­کند:”جهانگردی عبارتست از مجموعه کارهای که یک فرد در سفر و در مکانی غیر از محیط عادی خود انجام می­دهد. این سفر بیش از یکسال طول نمی­کشد و هدف آن سرگرمی، تفریح، استراحت، ورزش و فعالیت­های از این قبیل می باشد”(پارسابصیر،1386: 27).

سازمان ملل در سال 1963 براساس پیشنهاد کنفرانس بین­المللی ترانسپورت و جهانگردی آن سازمان تعریف زیر را از گردشگری ارائه داده می باشد :”توریست یا بازدید کننده موقت کسی می باشد که به­مقصود تفریح، استراحت­، گذران تعطیلات، بازدید از نقاط دیدنی، انجام امور پزشکی – درمانی و معالجه،  تجارت، ورزش، زیارت، دیدار از خانواده، مأموریت و شرکت در کنفرانس­ها به کشوری غیر از کشور خود سفر می­کند مشروط بر آنکه حداقل مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 3 ماه بیشتر نباشد و کسب شغل و پیشه هم مدنظر نباشد”. این تعریف از دو نظر بسیار مهم می باشد. یکی اینکه نظرات کسانی را که به مسئولیت جهانگردی به عنوان یک ضرورت و پدیده اجتماعی می­نگرند تأمین می­نماید و دوم اینکه نظرات اقتصاددانان را برآورده می­سازد(رضوانی،1379: 17).

به­گونه کلی بایستی گفت گردشگری ساختاری می باشد که از مجموعه اجزاء و عوامل گوناگون تشکیل شده می باشد. درک مفاهیم تشکیل دهنده این ساختار ما را در شناخت هرچه بهتر و ایجاد توسعه و زیرساخت­های لازم در این صنعت یاری می­نماید. این اجزاء عبارتند از:

– مسافرت: اقدام جابه­جایی به خارج از جامعه که برای تجارت و یا تفریح و نه برای انجام کارهای روزمره همچون تحصیلات صورت می­گیرد؛

– مسافر: کسی که قصد عزیمت و بازدید از دو یا چند مکان را داشته باشد؛

– فراغت: یک دوره زمانی و وضعیتی ذهنی می باشد که طی آن اجبارها و الزام­های روزمره به حداقل می­رسد؛

– بازاریابی: در این حوزه به معنی پیش­بینی کردن نیازها و درخواست­های متغیر گردشگران می باشد؛

– جاذبه­ها: سه عامل منابع طبیعی، آب و هوا و فرهنگ از عمده­ترین موارد جذب گردشگر به­شمار می­آیند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

– فرهنگ: بازتاب شیوه زندگی حال و گذشته مردم یک ناحیه، همچنین چگونگی تفسیر و تعبیر رویدادهای تاریخی، بناها و ساختمان­های آن می باشد.

تعاریف ارائه شده از جهانگردی معمولاَ هر دو بعد عرضه و تقاضا را مدنظر قرار می­دهد. تعاریفی که متوجه بعد عرضه جهانگردی هستند بر محصولات و خدمات ارائه شده به جهانگردان متمرکز می­باشند؛ درحالی که تعریف­های مربوط به بعد تقاضای جهانگردی بر رفتار جهانگردان و آن چه نیاز دارند و جستجو می­کنند، تمرکز می­کنند(ابراهیمی­منیق و ایروانی، 1384: 107).

در مجموع براساس تعاریفی که اظهار گردید، چنین استنتاج می­گردد که که تعریف یکسان و واحدی درمورد گردشگری نمی­توان به­دست آورد، لیکن با وجود تعابیر مختلف در مورد گردشگری، اما درهمه تعاریف چند عامل مشترک را می­توان پیدا نمود. یکی آن که همه آن­ها بر جابه­جای بشر تأکید می­کنند. دوم آنکه این جابه­جای به محلی خارج از محل اقامت همیشگی فرد صورت می­گیرد. سوم آن که زمان را مدنظر قرار می­دهند و چهارم آن­که به انگیزه مسافر به­عنوان یک عامل مهم توجه می­کنند. اما آن چیز که در این پژوهش مبنای کار قرار می­گیرد و می­توان گفت جامع­تر از بقیه تعاریف می باشد، تعریف سازمان جهانی جهانگردی می باشد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری قزوین چیست؟

2- این منطقه چه نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت­هایی برای توسعه گردشگری دارد؟

3- جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت چه نقشی را در توسعه روستایی دهستان دارد؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه