مطالعه جاذبه­های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری استان قزوین

قسمتی از متن پایان نامه :

ابعاد روابط فرهنگی و اجتماعی مواجه شوندگان(حیدری، 1386: 90)

 

به­طورکلی چهار جایگاه در تعامل دوسویه فرهنگی میان مواجه­شوندگان و گردشگران دخالت دارند:

1- جایگاه فرهنگی: اندازه سنخیت و یا عدم­سنخیت ویژگی­های قومیتی، جلوه­های فرهنگی و اندازه پایبندی به آن­ها؛

2- جایگاه ارتباطی: برگرفته از نمادها، زبان و ارتباطات غیرکلامی و اندازه توافق و وفاق میان جامعه گردشگر و جامعه میزبان می باشد؛

3- جایگاه اقتصادی: مبین توانای اقتصادی دو جامعه و اندازه حضور آنها در عرصه فعالیت­های اقتصادی خصوصاَ فعالیت­های گردشگری می­باشد؛

4- جایگاه جمعیتی و جغرافیایی: تراکم و نسبت جمعیت دو گروه که خود نیز تابعی از سهولت رفت و آمد به مکان گردشگری می­باشد(تولایی،1386: 85).

عوامل اجتماعی و فرهنگی در تعامل مستقیم و گاه نتیجه متغیرها و عوامل جمعیتی، اقتصادی و سیاسی هستند و ویژگی­های فرهنگی جوامع مبدأ و مقصد گردشگران بر تمامی ابعاد فعالیت در این صنعت در جامعه مقصد تأثیر می­گذارند. درجه باز یا بسته بودن فضای فرهنگی جامعه مقصد، سنت­ها و روابط حاکم براین جامعه، بایدها و نبایدهای آن بر انتخاب مقصد از سوی گردشگران و در نتیجه رونق کسب و کار در مقصد مؤثر می باشد. در این مجموعه می­توان به طبقه اجتماعی زمینه و تغییرات فرهنگی، سبک زندگی، مد و الگوهای رفتاری و خرده فرهنگ­ها تصریح نمود(اردستانی،1387: 76).

بسیاری از مکاتب فکری که در دهه1960به­وجود آمدند، پدیده گردشگری را به­عنوان شکل جدیدی از امپریالیسم می­دانستند که منجر به اضمحلال فرهنگی- اجتماعی و باورهای سنتی جوامع میزبان می­گردد و ارمغانی غیر از انواع بحران­های اجتماعی و تبلیغ مصرف­گرایی[1] ندارد. اما رشد و توسعه صنعت گردشگری، به موازات آن شکل­گیری سازمان­های مختلف بین­المللی، ملی، غیردولتی و غیرانتفاعی از یک طرف و توسعه تحقیقات گردشگری در قالب پژوهش­های علمی و رشته­های جدید دانشگاهی از طرف دیگر، این نوع تمایلات ضد گردشگری را بسیار کم رنگ نمود.

به هرحال برای کاهش و کنترل آثار منفی اجتماعی و فرهنگی توسعه گردشگری در میان جوامع میزبان، راهکارها و استراتژی­های بسیاری هست که می­توان با درنظر گرفتن تفاوت­های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این جوامع مناسب­ترین گزینه را انتخاب و اجرا نمود(حیدری چیانه،1387: 88).

14-Consumerism

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

– جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری قزوین چیست؟

2- این منطقه چه نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت­هایی برای توسعه گردشگری دارد؟

3- جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت چه نقشی را در توسعه روستایی دهستان دارد؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه