عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه جاذبه­های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری استان قزوین

قسمتی از متن پایان نامه :

میراث تاریخی

منطقه مورد مطالعه، چنانچه حمدالله مستوفی در نزههالقلوب نوشته تا قرن هفتم هجری باعنوان رودبار معرفی می‌گردید تا این که با آمدن حسن صباح به آنجا و رواج فرقه اسماعیلیه و فعالیت خداوندان الموت، نوشته گردید رودبارالموت و خوانده گردید الموت.

الموت کلمه‌ای می باشد مرکب از دو واژه «آله» و «اموت». نویسنده برهان قاطع این کلمه را به فتح الف و لام بر وزن «جبروت» می‌داند و می‌نویسد: نام قلعه‌ای می باشد معروف که مابین قزوین و گیلان واقع می باشد و آن را به سبب ارتفاعی که دارد آله آموت گفتندی یعنی عقاب آشیان چه اله عقاب و آموت آشیان باشد. بعضی نیز آموت را چنانچه در گویش تاتی مردم الموت هست، به معنای آموخت گرفته‌اند و از آن به این تعریف رسیده‌اند: عقاب دست آموز. عده‌ای هم تصریح به این می‌کنند که بن مایه کلمه الموت، ارموت، ارمود، امروت، اربو و امبرود (نوعی گلابی) می باشد و از آنجا که در گویش تاتی گاهی «ر به «ل» تبدیل می گردد مثل «برگ» (بلگ)، پس الموت همان ارموت می باشد که «ر» به ل» تبدیل شده‌می باشد. محققان براین نکته متفق القولند که الموت نام مصطلح منطقه کوهستانی شمال قزوین و جایی می باشد که خداوندان الموت، قلعه‌های تاریخی این منطقه را مقر و پایگاه تبلیغ آیین اسماعیلیه قرار داده بودند. این منطقه در طول تاریخ از «رودبار» به «رودبار و الموت» تغییر کلمه پیدا کرده‌می باشد، پس از مدتی «رودبار الموت» به بخشی گفته گردید که قلعه حسن صباح(در گازرخان) در آن قرار دارد و «رودبار محمدزمان خانی» یا «خشکه رودبار» به منطقه‌ای که قلعه لمسر(لمبه سر یا لمه در یا لمبسر) در آن جاست اما در آخرین تقسیمات کشوری منطقه ای که قلعه­ی گازرخان(قلعه نظامی حسن صباح) در آن می باشد رودبار الموت شرقی و منطقه­ای که قلعه لمبسر (قلعه سیاسی و زندان حسن صباح) در آن می باشد رودبار الموت غربی خوانده می­گردد(سعیدیان،1388: 18).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سرزمین الموت با ویژگی اقلیمی مناسب و جایگاه خاص جغرافیایی حداقل از دوم پیش از میلاد زیستگاه مردم بوده می باشد. مطمئنا این دره در دوره تاریخی از مناطق مهم به­شمار می­آمده می باشد. گفته می­گردد بنای اولیه بسیاری از قلعه­های منطقه در این دوران ساخته شده می باشد. طبق نوشته­های تاریخی در سده­های نخست اسلام این منطقه بخشی از سرزمین دیلم بشمار می­آمده و تحت فرمانروایی دیلم زیرا ملوک جستانی بوده می باشد. حسن صباح رهبر فرقه نزاریه اسماعیلیان که زندگی وی با افسانه در آمیخته می باشد، گویند دوران کودکی­اش همزمان با سلطنت مسعود غزنوی(421-433) هجری قمری بوده می باشد. پدرش علی بن محمد بن جعفربن حسین بن محمد بن صباح حمیری عربی یمنی تبار از مردم کوفه بود. وی از کوفه به قم، شهر شیعه نشین مهاجرت نمود، پس از قم به ری رفته و حسن در آنجا زاده گردید و بر مذهب شیعه اثنی عشری تعلیم و تربیت پیدا نمود. در ری که از مراکز فعالیت­های اسماعیلی بود، حسن صباح کیش اسماعیلی را پذیرفت. او برای آموزش بیشتر به قاهره رفت. وی از سال(471-473) در مصر به تعلیم پرداخت. در طی نه سال بهد وی برای اشاعه کیش خود در داخل این مسافرت­های زیادی نمود(سعیدیان،1388: 19).

در سال 483 هجری قمری، حسن صباح، رهبر فرقه نزاریان اسماعیلیه در ایران، سرزمین الموت را که کلید دروازه دیلمان تا گیلان بشمار می­آمد و مکانی صعب­العبور و غیرقابل دسترس با وجود استحکامات طبیعی کوهستانی بود، به­عنوان پایگاه مبارزه و تبلیغ و جذب پیروان در ایران برگزید. نخستین ورودگاه او به الموت، دره اندج بود. حسن صباح دره الموت را بلده الاقبال نامید. قلعه­ها یا دارالهجره به صورت «قلعه شهرک­ها» به مدت نزدیک به دو سده کانون و پایگاه مبارزه و تبلیغ دینی بوده می باشد. دره الموت در سال 654 هجری قمری پس از دو سده مقاومت در زمان رکن الدین خورشاه آخرین فرمانروای اسماعیلیان تسلیم هلاکوخان مغول گردید. فرآیند نزدیک به دو سده حضور و فعالیت اسماعیلیان در این منطقه بنای قلعه­های بیشماری در این سرزمین می باشد. در دره الموت نزدیک به 20 « قلعه شهرک­ها» در بلندی­هایی تحسین برانگیز با پرتگاه­های سهمگین و هولناک به جامانده از دوران فرمانروایی اسماعیلیه در منطقه، یادگار ماندگاری از این دوران می باشد. نام­آورترین این قلعه­ها، قلعه حسن صباح (دارالملک) که مرکز و هسته اصلی منظر فرهنگی الموت می باشد. شیرکوه، نویزر شاه گرمارود، قلعه شمس کلایه، قسطین لار، ایلان، شهرک، قلعه آوه، و قلعه لمبسر در رودبار شهرستان که (نایب الحکومه و زمستان گاه الموت) می باشد. مجموعه زنجیره­ای این قلعه­ها که بر سر راه­های دسترسی به دره الموت بنا شده می باشد، محدوده منظر فرهنگی الموت را که منطبق با محدوده طبیعی و تاریخی آن می باشد تعیین و مشخص کرده که هسته اصلی اثر، قلعه حسن صباح و منظر فرهنگی وابسته به آن می باشد (سعیدیان،1388: 19).


 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری قزوین چیست؟

2- این منطقه چه نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت­هایی برای توسعه گردشگری دارد؟

3- جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت چه نقشی را در توسعه روستایی دهستان دارد؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه