مطالعه جاذبه­های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری استان قزوین

قسمتی از متن پایان نامه :

در راستای فرضیه اول یعنی « بین جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و توسعه گردشگری ارتباط معنی­دار هست»، کوشش شده می باشد تا ارتباط جاذبه­های مختلف را با اندازه تمایل گردشگران جهت مراجعه به این دهستان در طیف لیکرت سنجیده گردد. لذا در این راستا جاذبه های طبیعی به چهار گروه طبیعی، تاریخی، اجتماعی – فرهنگی، اقتصادی، تسهیلاتی، خدماتی طبقه بندی شده می باشد.

در بین جاذبه­های طبیعی، جاذبه­ای که درمیزان تمایل گردشگران تاثیر بیشتری داشته، آب و هوای خوشایند منطقه مورد مطالعه و تفاوت آن با کلانشهرهای اطراف و بویژه تهران می باشد. وجود مناظر طبیعی ویژه مانند آبشار، جنگل­های متراکم، رودخانه­ها  و دره­های زیبا و… با میانگین 4.43 در رتبه بعدی قرار دارد. در این بین وجود مناطق حفاظت شده با امتیاز 3.78 کمترین امتیاز را دارا می­باشد. در نمودار 4-1 این مساله نشان داده شده می باشد. از سوی دیگر نتایج آزمون T- test بیانگر آن می باشد که میانگین تمام گویه­ها در جاذبه­های طبیعی درطیف زیاد تا بسیار زیاد قرار داشته و تفاوت معناداری با عدد ثابت سه که در طیف لیکرت متوسط در نظر گرفته می­گردد، دارد که ناشی از اهمیت آنها بین جاذبه­ها می­باشد.

یکی دیگر از ابعاد گردشگری در منطقه مورد مطالعه جاذبه­های تاریخی، اجتماعی – فرهنگی می باشد که مانند مواردی می باشد که سبب جذب گردشگران در این منطقه شده می باشد. در بین این جاذبه­ها وجود دژها و  قلعه­های منتسب به دوره اسماعیلیه با میانگین 4.43 در رتبه اول و فرهنگ پذیرش گردشگران از سوی ساکنان بومی با میانگین 4.40 در رتبه بعدی قرار دارد. در نظر داشتن هنرهای دستی و آداب و رسوم و حفاظت از میراث فرهنگی نیز با میانگین 3.58 در رتبه آخر قرار گرفته می باشد. از نظر اندازه اهمیت و تفاوت متغیرها از نظر تفاوت مقدار ثابت نیز آزمون T- test بیانگر آن می باشد که متغیرها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و از مقدار ثابت نیز فراتر رفته­اند. بعبارت دیگر پاسخ دهندگان به اندازه تاثیر این متغیرها در ایجاد تمایل به گردشگری در آنها در طیف زیاد تا خیلی زیاد امتیاز داده اند. شایان ذکر می باشد که امتیاز پایین گویه­های در نظر داشتن هنرهای دستی و آداب، رسوم و حفاظت از میراث فرهنگی و تنوع قومی، نژادی موجود در منطقه و تفاوت­های فرهنگی اقوام مختلف پتاسیل آن را دارد که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتر توانایی تبدیل به یک جاذبه منحصربفرد را داراست. از آنجاکه این دو جاذبه تفاوت چندانی با سایر مکان­ها ندارد، حس کم توجهی و یا فاقد ارزش بودن آن را در ذهن گردشگران متبادر می سازد. در جدول 4-6 و نمودار 4-2 این موضوعات به خوبی نشان داده شده می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و تاثیر آن در گردشگری قزوین چیست؟

2- این منطقه چه نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت­هایی برای توسعه گردشگری دارد؟

3- جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت چه نقشی را در توسعه روستایی دهستان دارد؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه